27.3 C
Badalona
martes, mayo 26, 2026
spot_img

II Jornada d’arbitratge de consum de Badalona

L’Ajuntament de Badalona, amb la col·laboració de l’Agència Catalana del Consum (CONSUMCAT), organitza la II Jornada d’Arbitratge de Consum de Badalona, que tindrà lloc el pròxim dimecres 27 de maig a l’auditori Maria Aurèlia Campmany del Badalona Centre Internacional de Negocis (BCIN). La trobada pretén constituir un espai de formació i reflexió sobre el present i el futur de l’arbitratge de consum.

Aquesta jornada sobre l’arbitratge, que és una via intermèdia entre l’administrativa i la judicial per a la resolució de conflictes per als consumidors, coincideix amb el 40è aniversari del naixement de la Junta Arbitral de Consum de Badalona, nascuda per a resoldre les reclamacions dels consumidors mitjançant, bàsicament, dos procediments diferents de resolució de conflictes: la mediació i l’arbitratge.

La II Jornada d’arbitratge de consum de Badalona abordarà el “Present i futur del sistema arbitral de consum participatiu”. Després de les acreditacions dels assistents, tindrà lloc la inauguració institucional, a càrrec de la regidora de l’Àrea de Comerç, Mercats i Consum de l’Ajuntament de Badalona, Rosa Bertran, i la subdirectora general d’Atenció i Formació en Consum de l’Agència Catalana de Consum, Marta Rovira.

El programa segueix amb la ponència “Present i futur de l’arbitratge de l’arbitratge de consum”, a càrrec de la presidenta de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, Lídia Arnau, i d’una taula rodona (Visió de l’arbitratge de consum des del món empresarial), amb diversos experts, i moderada per la presidenta de la Junta Arbitral de Consum de Badalona, Núria Pérez.

L’acte de cloenda, previst a les 13.15 hores comptarà amb la 4a tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Badalona, Sònia Egea, i del director de l’Agència Catalana de Consum, Isidor Garcia.

Què és la Junta Arbitral de Consum de Badalona?

La Junta Arbitral de Consum de Badalona és un organisme que va néixer amb la finalitat de resoldre les controvèrsies entre consumidors i empresaris i tramitar les reclamacions mitjançant dos procediments diferents de resolució de conflictes: la mediació i l’arbitratge.

Què cal conèixer de l’arbitratge de consum?

Gratuït. El principi general és la gratuïtat, llevat del cas en què es demani una prova específica que comporti despeses, com ara una anàlisi tècnica que no pugui dur a terme un tècnic municipal.

Ràpid. En un termini màxim de sis mesos s’ha de dictar la resolució.

Imparcial. Atès que la resolució serà adoptada pel Tribunal arbitral, format per tres persones: un representant d’una associació de consumidors, un altre d’un gremi empresarial i un llicenciat en dret de l’Ajuntament de Badalona, el qual és president del tribunal.

Procediment senzill. Per al qual no cal advocat ni procurador.

Voluntari. Els consumidors i els empresaris poden sotmetre les qüestions a l’arbitratge. En el cas que l’empresa s’hagi adherit prèviament al sistema Arbitral, no pot refusar l’arbitratge com a procediment.

D’obligat compliment. Un cop s’ha acceptat l’arbitratge, la resolució que s’emet (el laude) és vinculant per ambdues parts, i té la mateixa força que una sentència judicial. Això vol dir que el jutjat no podrà reobrir el cas resolt pel tribunal arbitral, i que si la part que ha perdut no compleix la resolució, la part guanyadora pot anar al jutjat a exigir-ne el compliment en via executiva, com si es tractés d’una sentència judicial.

Qui pot participar en la Junta Arbitral de Consum de Badalona?

En la Junta Arbitral poden participar tots els ciutadans, ja que tothom és consumidor, sigui com a entitat, empresa o individualment. A banda, hi participen 14 associacions de consumidors i 20 gremis i associacions professionals, de comerciants, etc. Aquestes entitats recomanen als seus afiliats l’adhesió individual, sense la qual no és possible l’arbitratge. Tanmateix, els empresaris també hi poden prendre part, malgrat que el seu gremi o associació no hi estigui adherit.

Actualment, hi ha prop de 400 empreses adherides al Sistema Arbitral de la Junta Arbitral de Consum de Badalona.

El fet d’adherir-se a la Junta Arbitral de Consum de Badalona faculta els empresaris a exhibir i utilitzar el distintiu acreditatiu d’aquesta adhesió tant als aparadors com en la seva documentació comercial i publicitària.

40 anys de Junta Arbitral a Badalona

El dia 20 de maig del 1986 Badalona va ser escollida per dur a terme l’experiència pilot de l’Arbitratge de Consum i el 31 de maig del 1994 es va constituir la Junta Arbitral de Consum de Badalona amb la finalitat de resoldre les controvèrsies entre consumidors i empresaris, amb caràcter vinculant i resolutiu per a ambdues parts.

Contacte

La Junta Arbitral de Consum de Badalona atén les consultes i reclamacions al telèfon 93 483 2743 o al correu jac@badalona.cat.

Altres Articles

3,391FansMe gusta
1,640SeguidoresSeguir
13SuscriptoresSuscribirte
Publicitatspot_img

Últims Articles