El proper dimarts 20 de gener a les 18:00h tindrà lloc a Can Pepus (Carrer de Francesc Macià, 104) la presentació de «Si els Carrers Parlessin», un projecte de teatre comunitari impulsat per Calatea, Saps Qué i Art en Acció que es desenvoluparà al barri Progrés de Badalona fins al mes de juny.
Teatre a l’espai públic per recuperar la vida comunitària
«Si els Carrers Parlessin» és un procés de creació col·lectiva que utilitza les arts escèniques com a eina de transformació social. El projecte neix amb l’objectiu de recuperar el entorn del Mercat Torner i els carrers del barri com a espais de trobada veïnal, i culminarà amb la creació d’un recorregut teatral pels carrers del barri que es representarà a l’espai públic al maig i juny.
Durant els pròxims sis mesos, veïns i veïnes del barri de qualsevol edat podran participar gratuïtament en tallers setmanals de teatre i creació col·lectiva, sense necessitat de tenir experiència prèvia. Les sessions es realitzaran els dimarts de 17:00 a 19:00h al Espai de la Solidaritat de Can Pepus.
El projecte busca crear vincles duradors entre veïns de Badalona, recuperar la memòria col·lectiva del barri posant en valor les seves històries i el present, i establir xarxes de suport mutu que perdurin més enllà del projecte. També es treballarà per connectar amb altres barris de Badalona creant ponts entre territoris.
De la creació col·lectiva a l’espai públic
El projecte s’estructura en diverses fases que van des de l’aproximació al territori fins al retorn a l’espai públic. Durant els primers mesos es faran trobades informals al Mercat Torner i assemblees obertes per conèixer-nos. De febrer a maig, el grup estable de participants treballarà en tallers setmanals de teatre, recollint històries del barri i creant col·lectivament una proposta escènica.
Al maig i juny, el projecte culminarà amb la creació d’un recorregut teatral pels carrers del barri que es representarà a l’espai públic, obert a tota la comunitat. Aquest serà el moment de compartir les històries recollides i de tornar al carrer allò creat col·lectivament.
Una xarxa territorial comprometida
«Si els Carrers Parlessin» compta amb el suport i la col·laboració de l’Associació de Veïns del Barri Progrés, La Periférica, l’Ateneu BNord, La Simbiótica, Badiu Jove i altres entitats del territori. Aquest projecte s’emmarca dins d’una xarxa d’economia social i solidària que busca crear sinergies entre projectes culturals i comunitaris, desenvolupant una metodologia replicable que pugui transferir-se a altres territoris.


